Baltaş Grubu
Günümüz dünyasında, dijital girişimcilik adeta bir çağın parlayan yıldızı haline geldi ve iş dünyasında köklü değişimler yarattı. Artan erişilebilirlikle de birlikte birçok insan girişimlerde bulunup topluluklara ürün veya hizmet sunarak başarılı olma hayalini kuruyor. Ancak hedeflenen arzuların gerçekleştirilmesi için planlanan iş sermayesi kadar belirli kişilik özellikleri de girişimlerin faaliyet süreçlerinde önemli rol oynamaktadır. Günümüz dünyasındaki popüler girişimcilerin kişilik özellikleri incelendiğinde, belirli kişilik boyutlarının belirgin bir şekilde önem taşıdığı görülmektedir; bunlar başarı yönelimi, dışa dönüklük ve açıklıktır.
Girişimci kişilerin kişilik özelliklerini incelediğimiz zaman ilk gözümüze çarpan başarı yönelimi boyutudur. Bu boyutta girişkenlik, kendine güven ve rekabetçilik gibi özelliklerin katkısı önemlidir. Girişkenlik harekete geçmeyi kolaylaştırarak, fırsatları değerlendirmeye imkân verir. Bununla birlikte öz yeterliliği destekleyen kendine güven, engeller karşısında ısrarcı olmak açısından girişimcilikte önemli bir rol oynamaktadır. Başarıya giden yolda cesaret ve başarı inancıyla birlikte; önde olma ihtiyacını ortaya koyan rekabetçilik de büyük önem taşır. Örneğin, Ali Baba’nın kurucusu Jack Ma, girişimcilik dünyasında bu özelliklerin canlı bir örneği olarak karşımıza çıkar. 1995 yılında Amerika’ya giden MA, burada bilgisayar ve internetle tanıştı. İnternette Çin ile ilgili hiçbir içerik bulamayan Ma, Çin halkının da artık internet ortamında bulunması gerektiğini düşünerek, 1999 yılında arkadaşlarından aldığı yatırımlar ile Alibaba’yı kurdu. Girişkenliğinin göstergesi olarak Ma, kendi yolunu çizmeyi seçti ve şüphelere aldırış etmeden hedeflerinin peşinden gitti. Alibaba’nın kuruluş döneminde sayısız yatırımcı tarafından geri çevrilmesi, onun kendine güvenini sarsmadı. eBay, Amazon gibi Batı’nın büyük teknoloji devlerinin varlığına rağmen, rekabetçi ruhunu kaybetmeden mücadele etti. Daha önce hiç kod yazmamış ya da birine bir şey satmamış olan Jack Ma, gerçekleştirdiği dijital girişim ile günümüzde 231 milyar dolarlık bir değer yaratmıştır
Girişimcilikte, güçlü bir ağ kurmak ve iş ilişkilerini geliştirmek kritik bir öneme sahiptir. Dışadönük girişimciler, potansiyel yatırımcılarla, müşterilerle, iş ortaklarıyla ve çalışanlarla daha etkili iletişim kurabilir ve iş fırsatlarını artırarak işin büyümesine katkı sağlayabilirler. Ek olarak, dışadönüklük genellikle karizma ile ilişkilendirilir. Bu noktada dışadönük girişimciler, ekiplerini motive ederek, vizyonlarını paylaşarak ve işlerine yönelik tutku aşılayarak, başarıya giden yolda ekip sinerjisinin oluşmasında önemli bir rol oynamaktadırlar. Örneğin Oprah Winfrey, kendi televizyon programı "The Oprah Winfrey Show" ile büyük bir medya imparatorluğu kurmuş bir girişimcidir. Winfrey; dışadönük kişiliği, karizması ve etkili iletişim yetenekleriyle geniş bir izleyici kitlesine hitap etmiştir. Oprah, insanlarla bağlantı kurma ve onları etkileme becerisiyle de tanınır, bu da onun iş hayatındaki başarısının önemli bir parçasıdır.
Girişimci kişilik özelliklerinden bir diğeri de açıklıktır. Bu kişilik özelliğine sahip olan bireyler, yeni bir şeyler denemekten korkmayan, gelişime açık, yaratıcı ve yenilikçi kimselerdir (Yılmaz & Sözcan 2019). Dijital dünyanın getirdiği küreselleşmeyle birlikte, yapılmayanı yapmak yani yenilikçi olmak girişimcilikteki en zorlayıcı faktör olan piyasa rekabetini ortadan kaldırır. Gelişen lojistik ağlarıyla birlikte, ülkelerin maliyet ve vergilendirme faktörleri, aynı ürünlerde fiyat makasının artmasına sebep olurken, müşteride de seçiciliğe yol açıyor. Bu noktada, yenilikçi bir yaklaşım veya ürün, girişimin başarı potansiyelini artırıyor. Bu kişilik boyutu için günümüzün popüler girişimcilerinden birisi olan Elon Musk’ın yenilikçi iş modellerini örnek verebiliriz. Musk uzay keşfi, elektrikli araçlar, yapay zeka ve tünel kazma teknolojileri gibi alanlarda devrim niteliğinde projelere imza atarak; yenilikçiliğin girişim başarısındaki önemini bizlere fazlasıyla göstermiştir.
Baltaş Grubu olarak insan ve değişim ilkemizi gerçekleştirebilmek adına kendimize bir ışık tutmamızı sağlayan Personova Kişilik Envanteri, bizlerin girişimcilik dünyasında başarıya ulaşmak için gerekli olan kişilik boyutlarını görmemizi sağlayan bir mercektir. Girişimcilerin başarı için gereken kişilik özelliklerinin farkına varmalarına ve bu özellikleri nasıl kullanabileceklerine dair bir perspektif sunar. Sonuç olarak, girişimcilikte başarıyı artırmak için bireysel gelişim ve farkındalık, sermaye ve iş planlaması kadar önemli faktörlerdir. İş hayatında kişilik özelliklerinin önemi hakkında daha ayrıntılı bilgi sahibi olmak ve yolunuza ışık tutacak bir farkındalık kazanmak için Kaynak Dergimizin,https://kaynakbaltas.com/dergiler/kisilik/#flipbook-df_5820/1/ bağlantısındaki Kişilik isimli sayımızı inceleyebilirsiniz.
Kaynakça
Aydın, E. (2020). Girişimci kişilik özellikleri ile girişimcilik eğilimleri arasındaki ilişki; Batı Karadeniz bölge üniversite öğrencilerine yönelik bir uygulama.
Bozkurt, Ö. (2007). Girişimcilik eğiliminde kişilik özelliklerinin önemi. Girişimcilik ve kalkınma dergisi, 1(2), 93-111.
Düger, Y. S., & Ciner, A. (2023). Girişimci ve yenilikçi davranışların oluşumunda kişilik özelliklerinin etkisi: Psikolojik sermayenin aracı rolü. Business Economics and Management Research Journal, 6(1), 100-121.
Yılmaz, T. & Sözcan, Z. (2019). Kişilik özelliklerinin girişimcilik eğilimi üzerine etkisi: Sakarya üniversitesi örneği. Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 78-107.
Önceki Makale Sonraki MakaleBaltaş Grubu tarafından geliştirilen Personova hakkında bilgi almak için bizimle iletişime geçebilirsiniz.
Göksu Evleri Sıraselvi
sok. 34815
Anadoluhisarı / Beykoz / İstanbul