Müşteri Memnuniyeti Sanatı: Kişilik Yoluyla Örgütsel Bağlılığın Kilidini Açmak

Müşteri Memnuniyeti Sanatı: Kişilik Yoluyla Örgütsel Bağlılığın Kilidini Açmak

Dijital çağın hızla gelişmesiyle birlikte, reklam stratejileri de önemli bir dönüşüm geçiriyor. Artık tüketiciler, ürün veya hizmetler hakkında bilgi edinmek ve güvenilir değerlendirmeleri öğrenmek için geleneksel reklam yöntemlerinin ötesine geçiyor. Bu noktada, müşteri yorumlarının reklamın temelini oluşturduğunu söylemek pek de abartılı bir ifade olmaz. Düşünecek olursak, ailemizle yapacağımız bir otel tatili rezervasyonundan, basit bir öğle yemeği organizasyonuna kadar gideceğimiz yerlerdeki geçmiş tüketici deneyimlerini bilme ihtiyacı duyuyoruz.

Bu bağlamda günümüz işletmelerinin sürdürülebilirliğini sağlayabilmesi ve diğer rekabetçi kuruluşlarla başa çıkabilmesi için, insan kaynaklarını etkili bir şekilde yönetmesi önemli bir gereklilik haline gelmiştir. Özellikle insan unsurunun yoğun olduğu, iç ve dış müşteriyle sürekli etkileşim gerektiren hizmet sektörü meslek gruplarında çalışanların örgüte yönelik tutum ve davranışları; arzulanan şirket itibarı ve müşteri sadakati açısından önemli bir role sahiptir.

Çalışanların tutum ve davranışlarını şekillendiren birçok faktör bulunmaktadır ve bu faktörler arasında kişilik özellikleri önemli bir yer tutmaktadır. Bireyin dış dünya ile etkileşim biçimini belirleyen kişilik özellikleri, işyerindeki ilişkileri, işbirliğini, liderlik tarzını ve genel iş performansını şekillendirir. İş arkadaşlarına karşı duyarlılık, takım çalışmasına yatkınlık, stresle başaçıkma gibi kişilik özelliklerinin önemli etkisinin olduğu beceriler, çalışanların örgütsel bağlamda nasıl davrandıklarını belirler.

Kişilik özelliklerimizde aynı parmak izimiz gibi bizlere özgü olduğu için örgütlerde birbirlerinden çok farklı düşünen veya davranan kişiler birlikte çalışmak, aynı noktada buluşmak durumunda kalabiliyorlar. Bu noktada tüm çalışanların bir araya gelmesini sağlayan örgüt kültürü kavramı önemli bir rol oynamaktadır. Örgüt kültürü; kurumun değerlerinin, amaçlarının ve beklentilerinin çalışanlar tarafından anlaşılmasını sağlayan ve kişiye “ben doğru yerde miyim?” veya “bu iş bana uygun mu?” gibi büyük resmi görebilecekleri değerlendirmeleri yapmalarını sağlar. Yapılan araştırmalara göre, çalışanların kişilik özelliklerine göre elde ettikleri iş yaşamına bakış açıları eğer örgütsel kültür ile uyumlu ise örgütsel bağlılık için uygun bir zemin oluşmaktadır (Tanrıverdi,2012).


Nedir bu Örgütsel Bağlılık?

Örgütsel bağlılık yapılan son araştırmalarda üç boyut üzerinden incelenmiştir; duygusal bağlılık, devam bağlılığı ve normatif bağlılık. Devam bağlılığı, çalışanın daha uygun alternatiflerinin olmayışından veya sağladığı maddi olanakları kaybetme kaygısı gibi nedenlerden oluşuyorken normatif bağlılık çalışanın kurumuna kendisini borçlu hissetmesinden doğan bir etik sorumluluk anlayışıdır. Duygusal bağlılık ise bireyin örgüte duyduğu güçlü bağ olarak tanımlanır. Bu bağlılık çalışanın kurumu ile derin bir bağlılık, özdeşleme, örgütün amaç ve değerlerini benimseme hatta gurur duyma durumunu içerir (Bergman,2006). Duygusal bağlılık örgüt kurallarına duyulan saygıyı, vizyon ve misyonuna yönelik benimseyişi arttırdığından dolayı kurum beklentilerinin gerçekleşebilmesi adına bir gerekliliktir.



Çalışanların örgütsel bağlılığını etkileyen en büyük faktörlerden birisi ise çalışanın mesleğine yönelik sahip olduğu uyumlu kişilik özellikleridir. Tabiki de yöneticilerin veya liderlerin çalışanların kişilik özelliğini tümden değiştirmesi mümkün değildir. Fakat çalışanların kişilik özelliklerinin anlaşılması, pozisyonlar için doğru seçimlerin ve uygun yerleştirmelerin yapılmasını sağlayarak örgütsel bağlılığın artırılmasını sağlamaktadır.


Kaynakça


Bergman, M. E. (2006). The relationship between affective and normative commitment: review and research agenda. Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior, 27(5), 645-663.


Tanrıverdi, H. (2012). Kişilik özelliklerinin iş değerlerine ve örgütsel bağlılık üzerine etkisi: hastane çalışanları üzerinde bir araştırma. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 16, (2), 189-210

Önceki Makale Sonraki Makale

Baltaş Personova ile Hemen Tanışın

Baltaş Grubu tarafından geliştirilen Personova hakkında bilgi almak için bizimle iletişime geçebilirsiniz.

Telefon

+90 (216) 465 04 40

Adres

Göksu Evleri Sıraselvi sok. 34815
Anadoluhisarı / Beykoz / İstanbul

Form Sayfası
Kurumsal  Demo  Talep Edin

Personova’yı işe alım ve yükseltme süreçlerinde denemek için lütfen aşağıya bilgilerinizi girin. Demo için sizinle telefon ve eposta adresiniz üzerinden iletişime geçeceğiz.